Däcksäsonger

Som du säkert vet så finns det både sommardäck och vinterdäck. För din egen säkerhets skull och för din komfort och ditt väggrepp är det väldigt viktigt att du har koll på vad som gäller angående byten av dessa. När man ska byta däck och vad man ska tänka på där emellan, självklart ska vi nu gå igenom allt du behöver veta om detta.

Enligt svensk lag är det som så att man från den första dagen i december fram till och med den sista dagen i mars måste ha vinterdäck på sin bil. Har man inte det så måste man åtminstone ha utrustning på bilen som är likvärdig med vinterdäck när det är det som kallas för vinterväglag. Numera finns det ju både dubbdäck och dubbfria vinterdäck så självklart finns det regler gällande dessa också. Dubbdäck får man endast ha på sin bil mellan 1 oktober och 15 april om det är vinterväglag, man kan få ha dem andra månader också om det ändå är vinterväglag eller om det förväntas bli det. Som du märker är man väldigt fixerad vid det här med vinterväglag men vad innebär det egentligen? Jo det är som så att vinterväglag betyder att det på vägbanan eller någon del av vägbanan finns is, snö, snömodd eller frost. Vad menas då med det här med “likvärdig utrustning” om man inte har vinterdäck? Jo det kan bland annat vara att man har sommardäck på men har satt fast snökedjor på alla fyra hjulen.

Sedan finns det fler bestämmelser som är viktiga att ha koll på, till exempel så måste man, när man använder dubbdäck ha dubbade däck på alla fyra hjul. Något som kan vara bra att tänka på när det gäller de dubbfria vinterdäcken, som även kallas för friktionsdäck, är att man kan köra med dem året runt men dem är inte anpassade för sommarväglag egentligen. Använder man dem under sommarhalvåret kan det innebära att däcken slits väldigt mycket snabbare än dem ska och att du får problem med körningen generellt.

Mönsterdjupet är viktigt!

Ja vi har redan pratat om däckmönster men något som är minst lika viktigt är vilket mönsterdjup man har. På vinterdäck är det nämligen så att mönsterdjupet måste vara minst 3 millimeter. På sommardäcken måste man ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter.

Förvara dina däck rätt!

Det kanske inte verkar var så viktigt vart man lägger sina vinterdäck under sommaren eller sommardäck under vintern. Det är väl bara att slänga in dem i garaget eller förrådet? Sanningen är att förvaringen av däcken är enormt viktig om man vill att däcken ska hålla och inte slitas ut i förtid/ i onödan. Hur ska man då förvara dem för att dem ska hålla? Jo, det bästa är att alltid se till att man förvarar sina däck på en plats där det är; torrt, svalt och mörkt. Gör man det så kan man till och med öka deras livslängd. Dessutom bör man alltid ha koll på hur gamla däcken man äger är. Det är nämligen så att trots den fantastiska teknik vi har idag så hårdnar den gummiblandning som finns i däcken med åren. Det betyder i sin tur att däckens egenskaper förändras. Alltså kan det bli direkt livsfarligt att köra med däck som man inte vet hur gamla de är.

De däck som är nytillverkade idag har en sorts glycerinfilm som skyddar dem. Den hjälper till att öka hållbarheten en del men bara om man förvarar däcken som man ska. I upp till tre år så räknar däckhandlaren däcken som nya om dem har förvarats på rätt sätt. Då förstår du kanske hur viktigt det är med förvaringen. Nu kan det ju vara så att man inte har tillgång till varken eget garage eller annat bra förvaringsutrymme för sina däck. Då är det så smart att man faktiskt kan lämna in däcken till förvaring hos en del däckverkstäder. Som ett däckhotell kan man säga. Då kan du verkligen vara säker på att förvaringen är så skonsam som möjligt mot dina däck.